Versterken van competenties van hulpverleners
Zorgvoort verzorgt methodiektrainingen en intervisie aan hulpverleners die online cliënten begeleiden of behandelen, of die zich hierin willen verbeteren. Wij hebben jarenlange ervaring met het uitvoeren van methodiektrainingen online hulpverlenen en kunnen perfect aansluiten bij jullie context.
Implementatie van digitale zorg of -hulpverlening is zo succesvol als de competenties van hulpverleners. Zij zijn tenslotte de mensen die de nieuwe manier van werken ‘aan de man’ brengen bij cliënten en uitvoering geven aan het online cliëntcontact.
Een groot struikelblok in implementatie is terughoudendheid van hulpverleners. Nog al te vaak horen wij de variaties op het thema ‘mijn cliënt kan/wil dit niet’ en ‘online contact is minder persoonlijk dan face-to-face contact’. In de meeste gevallen zit achter deze uitspraken onzekerheid van zorgmedewerkers. Daarom is methodische training zo belangrijk. Hulpverleners moeten zich competent gaan voelen om digitale middelen in te zetten en online te begeleiden of behandelen. Oefenen in een veilige omgeving en een methodische basis aanleren geeft het zelfvertrouwen om op de nieuwe manier te gaan werken.